FilmspanarnaFilmspanartemat ”På väg” ger lika många tolkningsmöjligheter som någonsin de tidigare ”Omstart” eller ”Mat”. Den här gången har jag valt en extremt bokstavlig lösning med en klassiker som till 95 procent utspelar sig på just en väg. När Mr. Spielberg klämmer ur sig pekoralvarningsfilmer som kan tyckas mer riktade till en Oscarsjury än gemene man kan det vara trevligt att med dimmig nostalgi i blick återbesöka regissören när han var ung och hungrig.

***

DuelDuel (1971)

Efter att ha bevisat vad han kunde prestera genom episoder av exempelvis Columbo fick Spielberg till slut chansen att ta sig an projektet ABC Movie of the Week. Veckans film den här gången var dessutom skriven av ingen mindre än nestorn Richard Matheson (både novellen, publicerad i Playboy, och TV-manuset).

Duel blev så framgångsrik att Spielberg fick chans att spela in ytterligare scener i efterhand för att ge produkten långfilmslängd och den gick på export till både Europa och Australien. Så trots att den från början är en TV-film blev Duel dessutom Spielbergs första biograffilm.

Upplägget är enklast tänkbara. David Mann är på väg till ett affärsmöte och efter ett tag kommer han ifatt en gammal tankbil. Mann har inga som helst planer på att ligga i baken på det rykande monstret och kör om så fort han kan. Det får han chans att göra ytterligare en gång eftersom tankbilen väljer att braka förbi honom i vad som bara kan kallas för en synnerligen trafikfarlig omkörning.

Efter andra omkörningen ljuder emellertid tankbilens horn – en vägens ekvivalent till en handskdaskande utmaning på kinden. Det visar sig snart att tankbilen nu är ute efter att ge David Mann något mer än bara ett missprydande mensurärr.

Det är inte svårt att förstå varför Duel gav den blott 25-årige regissören den uppmärksamhet han så hett längtade efter. Trots att handlingen som sagt egentligen kan sammanfattas i en mening och nu för tiden knappast kan sägas vara någon hemlighet levererar Duel fortfarande en svårslagen thrillerspänning.

David Mann är en man som måste slåss mot till synes oövervinnerliga odds. Spielberg må vid så unga år redan ha varit en hejare på att komma på smarta lösningar för hur han skulle lägga upp sin film rent kameramässigt, men subtilt kan resultatet knappast kallas med avseende på historien.

David Mann är inte bara en man, han är Mannen, Manligheten. Intimt förknippad med den amerikanska bilkulturen, den öppna vägens frihet och det omgivande landskapets Westernliknande laglöshet. Ta ifrån en man hans bil, hans möjlighet till rörlighet, och vad finns egentligen kvar? En man utan bil är som en haj som upphör att simma, utan riktning och inom kort livlös.

En inledande radiokonversation får antyda att allt inte står rätt till med manligheten i den nya tidens USA – hur ska han fortfarande kunna stå som ”the head of the house” om det är hustrun som tjänar familjens pengar?

I ett telefonsamtal med sin hemmavarande hustru förstår vi att David delar detta dilemma. En annan man har kvällen innan försökt stöta på hans kvinna men vad ska han göra åt saken? Slå den andre på käften?! En sådan handlingskraft är David alltför civiliserad för att uppvisa.

När han blir pressad av det betydligt större (och längre…) fordonet inser han uppgivet att han inte bara har en svagare motor och sämre bränsle för att enkelt (och fegt) kunna fly från den ohållbara situationen. Han besitter dessutom inte det bilförarförtroende som krävs för att kunna bränna på i tillräckligt höga hastigheter.

Alla hans försök att slinka undan i djup krypkörningsförnedring är inte heller till mycken nytta och till slut finns inget annat sätt än att ta tjuren vid hornen, se tankbilen i vitögat och acceptera sitt troglodytiska arv genom att ta upp den kastade handsken. Kort sagt att återta sin förlorade manlighet, även om det innebär att offra dess tydligaste språkrör i processen. A man’s gotta do what a man’s gotta do.

Hur har de andra filmspanarna hållit sig på vägen? Se efter, vettja!
Addepladdes j-vla filmblogg
Fiffis Filmtajm
Filmitch
Filmparadiset
Flmr
Har du inte sett den?
The Velvet Café
Moving landscapes
Jojjenito
Mode + Film
Fripps filmrevyer
Except Fear

Annonser