Sinister (2012)

SinisterFilmspanarnaJag tycker mig börja ana ett mönster… När vi lämnade Bill Cunningham älskade han fortfarande sitt jobb och han kommer antagligen att dö med kameran i näven, iförd sin franska blå gatsoparjacka. Raša förlorade det jobb hon älskade (eller i alla fall levde för) och när vi lämnade henne hade hon tagit ett svårt beslut: att flytta dit jobben finns.

Den flytten har Eliison Oswalt redan gått igenom och han har dessutom plockat med sig hela familjen: hustrun Tracy samt barnen Trevor och Ashley. Det pikanta är att Ellison är författare som verkar inom den så kallade true crime-genren. Efter succén med boken Kentucky Blood som inte bara blev en bästsäljare utan också rättade till en del misstag som begåtts av polisen i det rättsfall som beskrevs, fick Ellison minst sagt blodad tand. De senaste åren har han farit runt som en tandlös jycke i en benhög för att göra om konststycket.

Så till den milda grad är han sugen på en ny bästsäljare att han inte bara flyttat till samma stad där brottet han för närvarande undersöker begicks, familjen flyttar in i samma hus där dåden skedde. Men den lilla detaljen berättar förstås inte Ellison för sin ömma hustru som hjälplöst måste åse hur hennes make tycks komma allt närmare sammanbrottets gräns. Det är nämligen något mycket skumt som pågår i huset – på vinden har han hittat en låda med gamla superåtta-filmer och deras innehåll är, för att uttrycka det milt, knappast barntillåtet.

Besvikelsens väg är kantad med förväntningar, skulle man kunna uttrycka det om man var lite poetisk. I det avseendet låg Sinister illa till eftersom jag hade hunnit samla på mig en rätt rejäl hög med förväntningar på en riktigt häftig skräckfilm. Men vägen jag vandrade hand i hand med Ethan Hawkes Ellison var inte den bittra besvikelsens, utan den metallsmakande hjärtklappningens.

Sinister var nämligen nästan precis så läskig, det vill säga bra, som jag hade hoppats. Det var länge sedan jag var så medveten om hur effektivt det kan vara att arbeta med klippning, bildutsnitt och ljud. I Sinister är alla de elementen av högsta klass.

Dessutom bör de små filmerna i filmen få all den positiva uppmärksamhet de förtjänar. Inte bara är de med hjälp av kläder och inredningsdetaljer klockrena i sina årtiondemarkeringar (60-tal, 70-tal, och så vidare) utan de sätter också en perfekt stämning. De knastriga amatörfilmerna nyttjar samma grepp som found footage (i rättvisans namn är de ju found footage) – en grynig bild som bara skriker jump scares. Grejen är att i Sinister känns knepet fortfarande fräscht. Vi blir rädda för att vi tittar på Ethan Hawke som blir jävligt rädd.

And I stand corrected. Jag hade faktiskt aldrig kunnat föreställa mig att Ethan Hawke skulle fungera så här bra i en mainstreamad film. Trots Training Day och Assault on Precinct 13 har Hawke för mig varit en indieskådis med lite prettovarning. Förvisso en duktig indieskådis, men ändå. Men här övertygar han varje gång han mer eller mindre motvilligt kör igång med svirrande lilla filmprojektorn.

I skräcklitteratur vill jag ha det smaskigt och pang-på-rödbetan. Hellre Stephen King än Lovecraft om vi säger så. Men när det kommer till film blir det ofta så att jag föredrar när det fortfarande är lite outtalat. De flyktiga ögonblicken, de förbiilande rörelserna i ögonvrån. Därmed blir Sinister (i likhet med exempelvis The Descent) inte riktigt lika läskig när hoten tar mer påtaglig form, om man ska uttrycka det någorlunda spoilerfritt. Men fram till dess är det ruggigt så det räcker, trots pratglada och fnissande ungdomar som prompt skulle sitta bakom mig i en i övrigt närmast tom biosalong.

Jag måste avsluta med att påpeka att jag sannolikt inte alls tyckt att Sinister var lika bra om jag hade varit oklok nog att se trailern innan (lyckligtvis var jag klok den här gången). Vad i hela friden kunde få trailermakarna till att inkludera inte bara i princip hela storyn utan också de två bästa jump scarsen (blir det så i pluralis?) i hela filmen?! I ännu högre grad än andra genren bygger bra skräck på att man ska bli överraskad. Hade jag skrivit en recension som spoilade lika mycket som den trailern gjorde hade jag fått skämmas riktigt ordentligt.

Filmspanarna smallFilmspanarna smallFilmspanarna smallFilmspanarna small

Nu är ni förstås olidligt nyfikna på om de andra filmspanarna blev lika övertygade som jag av Ethans filmtittande?
Deny Everything
The Velvet Café
Fiffis Filmtajm
Filmitch
Jojjenito

13 reaktioner till “Sinister (2012)”

  1. Vad glad jag blir att du fastnade för den! Nästan lika glad som jag blev åt att alla inte totaldissade Äta sova dö 🙂

  2. Oj en fyra, roligt att läsa. Personligen föredrar jag den krypande skräcken framför den explosiva. Det är där jag kan ha problem med just King. Han höjer allt ett snäpp för mycket många gånger. Sinister var bra på det sättet att den höll sig på rätt sida hela tiden. Trist med slafs snackarna åh vad det kan förstöra!

  3. Kan tänka mig att trailern spoilar utav helvete. Kanske får uppdatera mitt inlägg med samma varning. Jag hade först en sånn passage med men tog bort den.

    Som jag skrivit hos några av de andra så skiter jag lite i hur jag blir uppskrämd bara jag blir uppskrämd och där leverade Sinister verkligen. Förstår dock vad du menar om skillnaden när det blir mer konkret, jag gillade slutet men det blir ju mer en form av leverans då i jämförelse med hur det sett ut tidigare i filmen.

  4. @Fiffi: Jag är också glad, det blev en bra bioupplevelse! Vi kanske skulle räkna ut varje filmspanarfilms medelbetyg? 😉

    @Filmitch: Som sagt, jag har upptäckt att jag föredrar olika i text och på bild. I bild är det definitivt den krypande som gäller och medan jag inte skulle kalla avslutet på Sinister för explosivt blev det för lite kryp för min del. Ja, särskilt som de vid första scenen _mycket_ hörbart hela tiden sade: ”kolla, kolla, det är någon som sågar av grenen” redan innan man fattat att något pågick… Damn them! 😉

    @Joel: jag bryr mig inte heller särskilt mycket om vart hjärtklappningarna kommer ifrån men jag kände att de lade sig en hel del mot slutet. Det hjälpte inte heller att de sista vändningarna inte riktigt blev sådan överraskningar som nog var tanken.

  5. Det var faktiskt inne hos Filmitch som jag först fick upp ögonen för filmen. Kollade då in trailern, men stängde av efter halva – det fick räcka 😉 Och tur var väl det. Gick sen och såg den på festivalen och gillade den. Klart bra stämning och jag håller med om att de hittade filmerna är rysliga, precis som man vill ha det.

    Själv var jag lite snål och gav filmen 3½. Orsaken till detta är helt enkelt vilken väg man valde att ta med det hela. Jag gillar realistiska skräckfilmer så själva upplösningen gick inte riktigt hem hos mig. Men vägen dit är riktigt bra och jag ser fram emot (nåja) att se om den i lugn hemmiljö en passande natt…

  6. Menmenmen… Lovecraft är ju underbar! Säger bara: Färg bortom tid och rum. Den var rätt obegriplig men det läskigaste jag nånsin läst när jag var typ 12-13. Det etsade sig fast för resten av livet och inget har någonsin kommit upp i den läskighetsgraden.

  7. jessica: Då bekantade vi oss med Lovecraft samtidigt 🙂 Färg bortom tid och rum är definitivt i tjugo i topp bland rysare man läst.

  8. @Jessica och Filmitch: Lovecraft är rätt oöverträffad när det gäller att bygga upp stämning men fixar inte avslut lika bra. ”It didn’t bear to think about…” tycker jag blir lite fuskigt…

  9. Intressant om det där med skillnad mellan text och film. Håller nog med. På film funkar oftast inte Kings stil där det allt ska visas och skruvas upp till max men i hans böcker funkar det verkligen tycker jag.

    Jag håller nog med om allt du skriver. Kul att vi alla gillade den, och att framförallt Joel gillade den. 😉

    Förbaskat dålig stil att trailer spoilar men inte överraskande. Jag slutade titta på trailers för flera år sen smart som jag är. 😉

  10. @Filmitch: Funkar — tveksamt, acceptabelt — i små portioner 😉

    @Jojjenito: Det var som sagt länge sedan jag såg trailers så jag blev ärligt talat lite förvånad. För en sådan här film blir en spoilande trailer en dödsstöt. Nope, inga förändringar från min sida men WP kan ju ha ändrat i temat…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: