1978
Jag kommer ihåg att vi någon lucia får se The Cat from Outer Space (Gröna ögon från yttre rymden) i skolans aula. Däremot kommer jag varken ihåg exakt år eller särskilt mycket av själva filmen. Mer än att katten var gullig och att jag tyckte filmen var jättejättespännande.

Jag tror inte heller att jag såg Foul Play (Tjejen som visst för mycket) detta år eller ens 1979 när den hade premiär i Sverige. Men den är en av de där standarduppväxtfilmerna som alltid fanns på TV och som jag också minns som väldigt spännande. Däremot tror jag inte det är någon bra idé att se som den fortfarande håller. Den får vila i nostalgikänslans mjuka bomull.

Mer Ira Levin som tyvärr inte heller den här gången blir någon större hit, The Boys from Brazil. Det roliga är dock att gurun Leonard Maltin kallar storyn för ”silly and unbeliveable” när framtiden skulle ge i alla fall kloningstekniken rätt.

John Carpenter regisserar slasherklassikernas klassiker, Halloween, som jag aldrig lyckats uppskatta till dess fulla värde eftersom jag hunnit se alldeles för många kopior innan jag äntligen tar mig an originalet. Däremot finner jag bjärt femtiotalsnostalgi fortfarande charmig i Grease.

Och jag ber om ursäkt, seriösa filmkännare å Deer Hunters vägnar, men årets bästa film blir istället ytterligare en skräckis – Invasion of the Body Snatchers. Ruggig stämning och ett föredömligt slut.

Filmer som jag har kvar att se är bland andra Midnight Express och Days of Heaven.

1979
Jag har en kompis vars pappa är sci-fi-fanatiker och slösar pengar på en videospelare. Här ser jag något år The Black Hole och det måste givetvis ha varit senare än 1980 när filmen hade biopremiär i Sverige. I likhet med The Cat From Outer Space minns jag inte så mycket mer än att filmen var jättejättespännande.

Klassiker kommer från både Walter Hill (“Warriors, come out and plaaay…”), Francis Ford Coppola (“I love the smell of Napalm in the morning”), Milos Forman (“…long beautiful hair, shining gleaming steaming flaxen waxen”) och Monty Python (“All right, but apart from the sanitation, medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system and public health, what have the Romans ever done for us?”).

På den kanske inte lika seriösa sidan (Walter Hill är utom tävlan i den kategorin ovan) hittar vi detta år också ohälsosamma yxrelationer i The Amityville Horror, en föräldralös Steve Martin i The Jerk och långa män från andra dimensioner i Phantasm.

Året producerar två så fantastiska filmer att jag omöjligt kora en vinnare, det blir en delad förstaplats för syrablodsvarelser i Alien samt konspiration och kärnkraftsångest i The China Syndrome.

Filmer som jag har kvar att se är bland andra Stalker och The Brood.

***

Tja, det var 70-talet, det. Under 80-talet börjar jag på allvar gå på bio och också få kompisar som har video (i vårt hem kom det nämligen inte in en sådan mackapär innan 90-talet). Vad göms i våffelhårets och axelvaddarnas årtionde? Stay tuned…

