I likhet med säkert flera andra filmbloggare tänkte jag i år testa att köra ett skräcktema rakt igenom hela oktober. Inte så originellt kanske, men traditioner är inte designade för att vara fantasifulla.

Ett inlägg varje dag är det tänkt (fast med den här uppstarten och ett avslut blir det bara 29 texter om man ska vara petig…). Och som ett tema i temat är det inte bara skräck generellt som gäller, utan skräckklassiker. I de allra flesta fall handlar det om litterära förlagor och ett varierande antal av deras mer eller mindre påhittiga adaptioner (med ett notabelt undantag). Den betyder alltså att det under oktober kommer att bli en något högre andel bokrecensioner än vanligt men mellan de olika klassikerlinjerna kommer jag att blanda och ge ganska friskt. Det enda jag tänker hålla mig till är en kronologisk ordning inom linjerna (ofta har jag också betat av böcker och filmer i den ordningen).

Så nu är det bara att hålla tummarna för att den kommande månaden blir riktigt regnig och ruggig för att skapa perfekta förutsättningar att bänka sig framför datorn med en rykande kopp te bredvid sig och en filt över knäna. Törs ni hänga med? I så fall ses vi imorgon…

Den tjusiga tema-headern är som vanligt designad av Dogday Design.

