alt. titel: Besatt

I juli 1976 dog Anneliese Michel, en ung tysk kvinna. Bortgången kunde förklaras av att hon i princip halvsvultit sig själv i nästan ett år. Var Anneliese anorektiker? Nej, hon var istället fullt övertygad om att hon var besatt och hade försökt kurera sitt tillstånd med exorcism. När slutet tycktes oundvikligt slutade Anneliese att äta och hävdade att hennes död var en försoning för dåtidens vinddrivna ungdom och avfälliga präster. Det var väl oundvikligt att en så smaskig historia skulle hitta fram till vita duken.

The Exorcism of Emily Rose statuerar givetvis att filmen bygger på en ”sann historia” men det är en rätt radikalt upphottad Anneliese-historia vi får oss till livs. Egentligen är den snarare ett rättegångsdrama än en skräckfilm där vi får stifta bekantskap med advokat Erin Bruner som tar på sig att försvara fader Richard Moore, prästen som står anklagad för att ha orsakat den unga Emilys död genom att försumma att kalla på läkare när det var uppenbart att hon inte blev bättre genom andlig spis.

Skräckelementen levereras i de sedvanliga flashbacksen från olika vittnen och det är mycket förvridna ansikten, krampande kroppar och avgrundsröster som talar latin och arameiska. Problemet är bara att det aldrig blir riktigt otäckt, möjligen för att man redan från början öppnar för det faktum att Emily kanske var psykiskt sjuk. Att lilla Regan verkligen är besatt av ett ont väsen är det aldrig någon större tvekan om i klassiska The Exorcist, men här försöker man länge framlägga någon slags å-ena-sida-å-andra-sidan-historia som i och för sig är berömvärd men knappast fungerar på någon form av mer visceralt plan. The Exorcism… är dessutom så snyggt filmad att det känns som om man hela tiden har ett tjockt lager av fernissa mellan sig och filmen.

När The Exorcism… till slut väljer sida gör man enligt min mening fel val. Det är helt ointressant huruvida fader Brown är ”god” eller ”älskade” Emily Rose, faktum kvarstår att vi här ombeds acceptera ett trossystem som försöker kurera oförklarliga symtom med recitering av latinska texter från 1600-talet och att en kvinna väljer att dö under hemska plågor för att mänskligheten slutgiltigt ska bli övertygad om Guds existens. Varför? The Virgin told her…

För min del hade det här blivit en betydligt mer spännande film om man fortsatt spåret som inledde The Exorcism… — spelet bakom kulisserna och under täcket för att hantera det faktum att en präst utfört en av katolska kyrkan sanktionerad ritual står åtalad i en världslig domstol för detta utförande.

Annonser