Puh, då känner i alla fall jag mig beredd att för den här gången lämna street racing-världen och The Fast and the Furious-serien. Men till all lycka har det redan flaggats för en sjätte del. Happy happy, joy joy…

Men trodde ni verkligen att genus-o-metern skulle nöja sig med att flyga och fara och inte ge ett pip ifrån sig?! I detta sista inlägg har den fått härja fritt, det fanns liksom en del att bita i.

All heder åt er kära bloggläsare som orkat hänga med ända tills nu. Nu tar bloggen lite välförtjänt midsommarledigt och återkommer på söndagen den 26:e juni.

Genus
Nå, den här delen bör väl inledas med en disclaimer. Jag är medveten om att kvinnans roll i street racing-världen knappast är den främsta av rödstrumpor. Men generellt måste jag ändå säga att det i serien finns mycket mer att fundera på än att enbart avfärda kvinnobilden som framtonar med att ”Det är ju så det är.” Dels eftersom just street racing-temat får mindre och mindre utrymme allteftersom serien framskrider. Dels eftersom även street racing-filmer har samma möjligheter som vilken annan film som helst att uppfylla ett Bechdel-test, men i den här serien absolut inte gör det.

Vill man vara generös skulle man väl i och för sig kunna tänka sig att män och kvinnor existerar och tävlar på likvärdiga och jämnstarka villkor i alla sex filmerna, men eftersom man konstant bara får historierna berättade för sig ur och på männens perspektiv och planhalva är det helt oundvikligt att kvinnorna ständigt reduceras till de som är betraktade och objektifierade. Ägodelarna helt enkelt – de följer med de snygga bilarna med samma självklarhet som de handväsklikt hänger vid sina mäns starka armar. För att citera ettan ”If you win, you get her too” och trean ”Winner gets me!”

Cormanfilmen
I det här avseendet är filmen faktiskt förhållandevis acceptabel om man ser till Connies karaktär. Hon är en riktig tuffing men samtidigt naturligtvis extremt kvinnlig. På sant femtiotalsmanér är gränsen mellan våld och kärlek hårfin i förhållandet mellan Frank och Connie.

TFatF
Som jag redan konstaterat får Letty inte bidra med särskilt mycket och är också den som kraschar under den avslutande kuppen. Hon måste då få hjälp, vilket i sin tur innebär att Dom får flyga solo. Man får se henne då och då med en skiftnyckel i handen men generellt är det mest männen som även sköter det rent praktiska med alla bilarna.

Mia kör förvisso bilen när Brian ska rädda Vince men är i allt övrigt en familjeflicka som skyddas av sin bamsiga brorsa. Och vad är egentligen meningen med scenen där Letty och Dom har passionerat garagesex samtidigt som polisen genomför sitt tillslag mot Johnny Tran?!

2 Fast
Denna andra film är mer extrem än ettan, inledningsvis är det som om man försökt att klämma in maximalt antal rumpor på minimalt antal minuter. Tjejerna är mer tränade och iförda betydligt mindre kläder (men så är ju också Miami mycket varmt). Även de flesta av killarna är väldigt mycket mer tränade, men de behöver å andra sidan inte ha på sig riktigt lika små kläder.

Sukis karaktär skulle till beteende lika gärna kunna vara en kille med bröst och kortkort kjol – hon slänger käft, hänger i Tejs garage och spelar poker. Men varför måste hennes team bestå av bara tjejer?! För att behålla den kittlande undran ifall hon är lesbisk? I det här fallet kan jag inte annat än tycka att det skulle ha känts fräschare om hon hade fått bossat runt några killar.

Monica Fuentes gör absolut ingenting efter att ha gått i god för Brian och Rome inför knarklorden Verone, förutom att vara en säkerhetsrisk i samma storleksordning som Eva Mendes läppar. Snacket mellan Verone och Brian där Verone komplimenterar Brian för hans ”balls” att stöta på Verones egendom (Monica, alltså) känns rätt unken och är en sådan där situation som egentligen förolämpar män i samma utsträckning som kvinnor.

Tokyo Drift
I princip lika extrem som tvåan, i discogaraget är det inte så mycket mer än rumpor, bara midjor och kortkorta kjolar. Man får små glimtar av en tjej i Hans gäng som får göra korta inhopp på mekanikersidan men som å andra sidan är utrustad med unisexkläder som gör henne i princip könlös.

Annars är det Neela (i skoluniform) som gäller. Hennes klädsel är betydligt mindre aggressiv än de allra flesta andra tjejernas, men så ska hon ju också vara det tonåriga kärleksintresset och kan därför inte vara alltför provocerande i det avseendet. Det känns också signifikant att det aldrig finns någon antydan till att Sean och Neela, till skillnad från Dom och Letty samt Monica och Brian i de tidigare filmerna, har sex.

Scenen där Han, som svar på Seans fråga ”What do you drift for?”, spinner runt några tjejer för att rita ett svart däckmönster runt deras bil påminner mig mest om Ronny och Ragge. Skillnaden är att Han inte avslutar med frågan ”Är du kåt nu då?” men däremot får den förföriskt leende tjejens telefonnummer.

F&F
Filmen utgör en tillbakagång i det extrema avseendet, här finns nu framförallt Mia i sin sedesamma familjeflicksklänning. Hon försöker övertala Dom att inte riskera livet och betonar ”family, food and friendship”. Den döda Letty blir i sin tur hyfsat idealiserad, både av Dom (”20% angel & 80% devil”) och av det faktum att hon enbart ställde upp som knarkförare (och därmed blev dödad) för att Dom skulle kunna komma tillbaka som en fri man.

De ljugskuldkänslor som Brian hade inför Mia i ettan finns det inte ett spår av i Doms relation med snygga Gisele men så visar hon heller ingen som helst reaktion på det faktum att Dom spelar för andra laget.

Den tydliga alluderingen på likställandet av kvinnor och bilar (objektifiering, anyone?) från Cormanfilmen återkommer. Gisele: ”Are you one of those boys who prefers cars to women?” Dom: “I’m one of those boys that appreciate a fine body, regardless of the make.”

Den något trista kvinnosynen understryks av de lättklädda tjejerna i datorsimuleringen som används i racingscenerna, eftersom de faktiskt är helt onödiga i sammanhanget. I just detta fall skulle jag i och för sig kunna gå med på att de liksom ”hör till”. Däremot finns det ingen ursäkt för Brians lilla kvinnlig hjälpreda till agent som fixar allt markarbete år honom (eller möjligen teamet om man vill se det så). Är hon hans partner hoppas jag att FBI försöker se till att skapa mer likvärdiga partnerskap.

FF
Som nämnts tidigare är FF inte bara en heistfilm, utan fokuserar minst lika mycket på Familjen. Vi förstår ju med en gång hur det ligger till av Mias lyckliga leende när hon fem minuter in i filmen får hålla en unge i famnen. Inledningsvis ser det ut som om hon kanske skulle kunna få göra lite nytta i alla fall eftersom hon får vara en aktiv deltagare i den första kuppen. Men hennes ”välsignade tillstånd” blir förstås en anledning till att parkera henne bakom en dator och låta henne vara teamets uppbackning. Hon gör dock ett bra jobb med att se väldigt orolig ut för sina Män samt både här och i F&F skrika ”Dom, stop it!” när brorsan går loss med knytnävarna. Han tycks inte lyssna…

Både Gisele och Elena känns mest inslängda för att det inte ska se alltför barskrapat ut på kvinnofronten och eventuellt också för att man ska undra lite över vem Dom ska falla för. Hobbs beordrar likt en hundförare redan vid första tillslaget Elena ”Stay here!” Hon lyckas trots detta hålla Dom under pistolhot i cirkus två sekunder innan det är han som räddar henne undan skurkarnas kulor. Eftersom hennes roll egentligen är att vara Förstående (hon har förlorat sin man och Dom har förlorat sin Letty). Men äras den som äras bör: utan Giseles rumpa skulle teamet aldrig ha kunnat få tag på storskurken Reyes handavtryck…

Trevlig midsommar på er allihopa!