Ok, du och din man har adopterad en flicka som ni älskar över allt annat. Helt plötsligt börjar tösabiten gå i sömnen och dessutom vandra iväg till rätt farliga platser. Lite av och till får hon nästan några slags anfall där hon skriker ”Silent Hill! Silent Hill!” och hon ritar illavarslande teckningar som hon sedan inte minns att hon gjort. Vad göra?
Man skulle kunna försöka lösa situationen rationellt. Eller också skulle man kunna göra som Rose. Googla ”Silent Hill” och upptäcka att det är en övergiven spökstad i West Virginia som är avstängd på grund av att kolreserverna under staden fortfarande brinner. Bestämma sig för att det nog är en bra idé att tvärtemot din makes önskningar åka med er dotter till ett ställe som hon uppenbarligen har hemska mardrömmar om och som dessutom inte borde vara så särdeles hälsosamt. Försöka köra ifrån en polis med resultatet att du kraschar din bil. När du vaknar upp och inser att din dotter är försvunnen, planlöst rusa omkring i staden och försöka hitta henne. Jaga efter en undflyende skugga som säkerligen måste vara din älskade dotter eftersom hon på inga villkors vis vill bli infångad av dig.
Ungefär så. Jag hade faktiskt inte fattat att Silent Hill byggde på ett dataspel, men betydligt mer i filmen blir begripligt med denna information. Dock inte handlingen. Det yttre ramverket håller väl till nöds men manusförfattaren Roger Avary (Beowulf men obegripligt nog också Pulp Fiction) och regissören Christophe Gans (Crying Freeman och Vargarnas Pakt) har varit mer intresserade av att försöka återskapa stämningen och slänga in alla varelserna från spelet än att ge det hela en rimligt sammanhang.
Här kan jag intyga att de lyckats med besked, framförallt när det gäller alla de varelser som befolkar den övergivna staden. Riktigt, riktigt snyggt är det och jag skulle säkert kunna tänka mig att jag skulle vara skitskraj om jag satt och spelade spelet. Däremot skjuter man stämningen totalt i sank genom att fullkomligt rivstarta handlingen så till den milda grad att Rose befinner sig i Silent Hill och måste börja slåss mot små äckliga halvglödande barndemoner inom tjugo minuter och vi knappt hunnit fatta vad som är på gång och hämta andan.
Utan en fullödig mytologi faller dessutom filmen ihop som en rätt sotig sufflé rent storymässigt. Vad är det som gör att varelserna dyker upp med jämna mellanrum? Vad gör egentligen killen med det stora, stora svärdet/kniven (bortsett från att ha den avundsvärda förmågan att kunna slita skinnet av folk i ett enda ryck?). Vad betyder, egentligen, mumbojumbofrasen ”Mother is God in the eyes of a child”?
Det här gör mig lite fascinerad eftersom det är fallet med ganska många spel-till-film-filmer. Man har uppenbarligen hur mycket pengar som helst att lägga på effekter, varför inte omfördela lite av dem till ett rejält manus (även om Roger Avary inte kan ha varit jättebillig). Och i just det här fallet: varför i hela fridens namn slösa pengar på Sean Bean som kanske får sammanlagt trettio minuters speltid?! Rollen som den av Rose efterlämnade maken som försöker lägga sitt eget pussel utanför Silent Hill skulle lätt ha kunna spelas av exempelvis Noah Emmerich eller William Fichtner.
Nej, av Silent Hill blir det ingen brinnande filmupplevelse, mest bara en massa rök och aska. Betyget nedan kommer sig enbart av att röken som sagt är väldigt snygg. Dessutom kan man ju tycka att filmmakare efter Holy Grail själv borde inse det futila i att försöka skapa skräckstämning genom ett gäng halvskitiga människor som pekar finger och skriker ”A Witch! Burn her!”
Silent Hill är väl det enda moderna TV-spelet som jag faktiskt spelat. Tilläggas kan att jag var både sjösjuk och vettskrämd rakt igenom, en inte helt angenäm kombination. Så självklart blev jag nyfiken på filmen. Tyvärr, får jag väl säga. Tycker nästan du är lite snäll i ditt betyg och skulle själv ta bort den halva stjärnan. Visst är det väl en rätt snygg produkt, men knappast skrämmande. Hade svårt att hålla mig vaken… 😀
Silent hill….hmmmm. Den här har legat i min ska-se-lista huuuuur länge som helst men lyckas alltid bli omkörd av en HORD intressantare filmer (som Mega Piranha och sånt). Fast jag erkänner, din text gjorde att den faktiskt hoppade UPP ett snäpp, trots betyget. Vissa dagar är jag mer irrationell än vanligt 😉
Jättebra skriven recension! 😀
Fredagsstämningen sitter som vanligt helgjuten! 🙂
Håller med dig om allt i denna sköna recension. Har aldrig spelat detta omskrivna spel, men nog känns det som att man försökt göra för mycket spel över filmen också!
Vissa filmer lämnar en sorts blaha-jaha-irriterande-känsla efter sig, och det här är helt klart en av dom!
Sista raden om häxor är lysande! 😉
@BRC: Sjösjuk OCH vettskrämd låter inte särskilt trevligt, nej. Sjösjukan avstår jag gärna helt, skrämdheten kan man ju däremot ibland eftersträva medvetet.
Kan mycket väl tänka mig att betyget skulle bli ännu snålare om man hade något att jämföra med som dessutom påverkade en. För mig blev det hela ju så nytt och jag gillade exempelvis de små barndemonerna eller de tysta kvinnorna.
@Fiffi: Vad roligt att du gillade den, nu känns det inte riktigt lika surt att fortfarande sitta på jobbresa en fredagskväll 😉 Det finns ju alltid en möjlighet att den slår Mega Pirahna i alla fall, i annat fall får vi ju förhoppningsvis ta del av en sågning Fiifi-style 😀
@Steffo: Kul att jag inte gjorde dig besviken och det ska erkännas att jag är rätt förtjust i Grailparallellen själv 😉 Tack för berömmet och se kommentaren ovan om mindre surt och jobbresa och allt det där. Men du har inte skrivit om den, va? Hittade inget på bloggen iaf.
Haha, älskar din totalsågning av filmens premiss. Tänkte precis samma sak. Jag minns ändå att jag gillade miljöerna, musiken och ljudet och att jag åtminstone inte somnade när jag såg den. 😉 Jag måste bara tillägga att jag försökte spela något av Silent Hill-spelen en gång. Det börjar på en parkeringsplats och för att ta sig därifrån måste man gå på en dimmig stig. Min man gick ut ur rummet en minut och jag fick panik och skrek: ”DET ÄR NÅT I DIMMAN!!! JAG HÖR ATT DET ÄR NÅT I DIMMAN!!! JAG KLAAARAR INTE DET HÄR!” Jag gick tillbaka till parkeringsplatsen och vägrade röra mig ur fläcken. Det var min skräckspelskarriär, haha!
@Sara: Visst är det lite störigt när man känner att det måste ha gått att lösa så mycket mer logiskt att kasta in huvudpersonerna i händelseutvecklingen? Tack för berömmet, kul att du gillade den. Ja, det kändes som att det stora problemet här var just manus (de skulle ha anlitat dig!), det mesta övriga gick från ok till riktigt bra.
Det låter som att du skulle ha utmärkta överlevnadschanser i en skräckfilm 😉
Sofia – Ja, det hade varit så otroligt enkelt att lösa: 1. Tjejen rymmer (eller blir kidnappad bla bla …), mamman gissar att hon har stuckit till Silent Hill. 2. Polisen ba: ”There’s nobody there ma’m, we’ve been looking everyewhere. 3. Mamman ba: ”I’m gonna find my baby girl!” och drar till Silent Hill. Horror ensues … Sedan fanns det förstås en massa andra problem, hehe …
Haha, jo, det fick mig att undra om jag skulle vara tjejen som sitter och gungar apatiskt i ett hörn. 😉 Men jag tror inte det. Jag brukar bli rätt iskall och rådig i krissituationer. Och så har jag ju sett tillräckligt många skräckfilmer för att känna till reglerna. 😉
@Sara: Jamen du ser, de skulle ha anlitat dig 😀
Så det är inte särskilt många skimpy outfits i fröken Bergmark Elfgrens garderob? Eller sparar du bara på bibliotekarienuckeklänningarna tills dess att zombiesarna kommer?
Eller hur! 😉
Haha, det där är yrkeshemligheter! 😉 Vilken roll skulle du själv anta? Den ädla som offrar sig för gruppen genom att kasta sig ut i en zombiehord, invirad med sprängmedel, ylande en sista one-liner innan du tar med dig 100 odöda i smällen?
@Sara: Om det vore så väl. Risken är stor att jag skulle vara den där ryggradslösa typen som säljer ut alla för ”fri lejd” bara för att upptäcka att man inte kan lita på zombielöften. Serves me right 😉
Intressant recension. Jag tror jag har sett delar av den här för några år sen på en reklamkanal när mig. Av det du beskriver så tror jag faktiskt jag skulle kunna gilla den. Är den snygg så kan det ibland räcka ganska långt. Just det här med datorspelsgrejen gör att jag tänker på Mutant Chronicles som jag inte alls hade fattat att det var ett spel (rollspel i det fallet) innan jag såg den.
@Jojjenito: Tack, kul att den föll i smaken. Tja, i det här fallet räckte snyggheten till ett betyg överhuvudtaget 😉 I många fall känns det åtminstone som om man får lite mer förståelse för en films premisser ifall det är så att den exempelvis bygger på ett spel. Då finns det ju oftast vissa ramar som man måste eller bör hålla sig till, vilket antar jag gör filmmakandet både lättare och svårare.
Sofia – Du får inte följa med in i mitt Z.P. House 😉
http://all-that-is-interesting.com/post/4956385434/the-first-zombie-proof-house
Bra skrivet Sofia och jag kan pusta ut att jag inte kollade in filmen när den gick på TV för någon vecka sedan. Det är sällan tvspelsfilmer blir bra. Den enda jag kan komma på såhär på rak hand är resident evil OBS första filmen, att jag likt ett får till slakt gått och sett de efterföljande delarna på bio har jag faktiskt inte någon vettig förklaring till, manlig stupiditet kanske?
Ang skräck-tvspel så satt jag hela förra sommaren långt in på nätterna, hyperventilerade och spelade resident evil 3, inte alls bra för nattsömnen 😦
@Sara: Attans, och jag som hade tänkt snåla in på den kostnaden och bo i ditt 😉
@filmitch: Tack och vad bra att jag kunde lugna dina oroliga nerver. Första Resident Evil är ju faktiskt riktigt bra och jag är som sagt lite svar för både Mortal Kombat och Street Fighter men den senare gick rätt rejält above and beyond jämfört med förlagan.
Är det inte just på sommaren som man kan unna sig sådana excesser? 😉