Dark Blue (2002)

Om jag var nybakad polis i USA och blev ihopparad med en äldre och mer erfaren polis skulle jag vara ganska nervös. Antingen skulle min partner, sannolikt på grund av ett misstag från min sida, bli skjuten omgående av en skurk eller också skulle han (för det är ju nästan alltid en han) visa sig vara en sådan där polis som gör allt för att sätta dit skurkarna, inklusive fabricering av bevis och kallblodiga nedskjutningar.

Bobby Keough och Eldon Perry är sådana partners. Vi får möta dem när de är under internutredning för en dödsskjutning, vilken, får vi sedan veta, var Bobbys ”initiatiering”. Eldon tvekar inte en sekund att göra vad som krävs för att se till att buset kommer bort från Los Angeles gator och han har gott om uppbackning från sin närmsta chef. Han är den där typen av polis som börjar morgonen med att knycka i sig ett par fingerbredder whiskey, har ett allt mer distanserat förhållande till sin fru och vars relation till sonen primärt går ut på att tycka det är positivt att grabben ringer ”Sorority Sluts Hot Line”, för då vet man att han ju i alla fall inte är bög.

Upplägget med korrumperade poliser och en rättsröta som går långt upp i polishierarkin känns igen och Dark Blue bygger också på en story av James Ellroy. För att vi som publik verkligen inte ska missa denna koppling innehåller Terence Blanchards score gott om ensamma trumpeter som inte så lite påminner om Jerry Goldsmiths betydligt bättre till L.A. Confidential.

Dark Blue är en rätt solid polisrulle men hade kunnat vara mer — jag förstår att James Ellroy undanbad sig att hans namn skulle användas i reklamsyfte. Kurt Russell är trovärdigt sliten och plufsig och Scott Speedman gör i alla fall inte bort sig som gröngölingspolisen. Den inledande scenen med en stissig Russell som sedan raskt hoppar tillbaka fem dagar gör dock varken till eller ifrån och när vi tidsmässigt är ikapp har vi redan glömt den. Varken Ving Rhames och Michael Michele är tillräckligt dåliga skådisar för att, som här, spela karaktärer vars enda uppgift är att föra händelseförloppet framåt.

Det stora problemet är emellertid att hela filmen utspelar sig 1992, mot bakgrund av rättegången mot poliserna i Rodney King-målet. Det hänvisas till händelsen i sig och rättegången upprepade gånger, i påslagna TV-apparater berättar nyhetsuppläsare precis var rättegångsprocessen befinner sig. Och självklart måste det ha varit en stor grej i LAPD under den här perioden, men det gör egentligen ingen som helst skillnad för filmens händelseförlopp (med ett undantag). Både rättegången och de efterföljande upploppet är egentligen inget mer än en bakgrund, en kuliss, och som en sådan tar den alldeles för stor plats.

4 reaktioner till “Dark Blue (2002)”

  1. Jag gillade den här filmen men då är jag i och för sig svag för korrumperade snut filmer och Kurt Russell.

  2. @filmitch: En bra bent-cop-rulle är aldrig fel, men här kändes det som sagt som om de siktade högre men inte nådde fram. Då är det bättre att göra ett bra medelmåttigt jobb…

  3. Mmm, vi tycker ganska lika, men jag gillade den ändå lite mer. Gillar att den genomgående visar poliser som vill rensa upp med alla medel. Grejen är den att man förstår dem till stor del. De är trötta på hur det ser ut och att de inte kan sätta dit dem, trots att de vet att de är skyldiga. Men visst går de för långt på sina håll.

    Finns bättre filmer i genren, sådana som går mer på djupet av polisens psyke och inte förskönar det hela som jag tycker man kanske gör här. Tror David Ayer la till just detta medan James Ellroy nog satsade på en djupare story, något han lyckades med i L.A. Confidential.

  4. @Movies-Noir: Jag har LA Conf som en av mina all-time-high, så det är inte mycket om slår den. Klart att man förstår poliser som vill ”rensa upp”, problemet är att det är så pass klassisk storyline att jag kräver lite mer innovation än jag tycker man fick här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: