Bananas!* har nästan snarare kommit att bli filmen vars skapare blev stämda av Dole, ett av världens största fruktföretag, än filmen som handlar om hur en advokat stämmer tidigare nämnda fruktföretag å 12 000 nicaraguanska bananarbetares vägnar.

Det är i alla fall vad filmen handlar om, att Dole anklagas för att medvetet ha utsatt sina manliga arbetare för risken att bli sterila genom spridningen av ett visst bekämpningsmedel. Åtminstone den amerikanske advokaten hävdar att detta är första gången personer från tredje världen har lyckats stämma ett amerikanskt företag i USA.

Men då Bananas!* inte innehåller någon berättarröst att hålla i handen kommer den att i minst lika hög utsträckning (för mig i alla fall) att handla om denna advokat, egentligen en bihistoria som känns bra mycket mer intressant. För kom igen – fattiga, utsugna, nicaraguanska arbetare som dagligen och stundligen blivit giftsprayade av Det Stora Elaka Företaget. Där är liksom ingen större risk att man ska missa vilka de moraliska vinnarna är.

Nej, jag fastnade istället för advokat Dominguez, en klassisk amerikansk successstory. Flyktingen (eller åtminstone emigranten, filmen är lite svävande på den punkten) från Kuba som jobbat sig upp till ett vräkigt hus, bussreklam, röd ferrari samt ett corner office med utsikt över LA. Grejen är att man får en klar känsla av att han skapat sin framgång genom att vara en av de där förhatliga ambulance chasers som ockuperar akutmottagningar i USA och försöker övertala alla som kommer in att stämma vem det än är som anses vara ansvarig för deras skada. En grupp advokater som alltså personifierar inställningen ”This is everybody’s fault but mine”.

Advokat Dominguez säger sig också inte ha behov av någon staty eller liknande till sin ära — han är nöjd om han får gå till advokathistorien som killen som stämde ett amerikanskt företag å utlänningars vägnar och vann. En ödmjuk välgörare med andra ord. Jag skulle kanske inte ha fäst mig så mycket vid detta om det inte hade varit för att filmens fokus svajar lite och det antyds att advokatens bakgrund på något sätt skulle ha bäring för den historia som nu utspelar sig men inte exakt hur. Bananas!* berättar en intressant och angelägen historia men det känns som om detta ligger mer i historien i sig, snarare än i själva berättandet.