Murder on the Orient Express (1974)

SJ borde ta låta alla sina chefer se Murder on the Orient Express och sedan omsätta i praktiken: vita dukar i restaurangvagnen, riktiga fåtöljer i sittvagnen och liggvagnskonduktörer som pratar engelska, franska, tyska, italienska och svenska. För att inte tala om tåg som är så exklusiva att kungligheter åker i ”den vanliga kupén”. Punklighetsmässigt kan SJ dock luta sig tillbaka och ta det lugnt — Orientexpressen bör ju vara minst 12 timmar försenat när tåget i slutminuterna rullar igen.

Kanske fokuserar man som tittare lite extra på omgivningarna då själva handlingen är så pass välkänd att varken brottet eller dess upplösning känns som någon större överraskning. Det är snarare som att sjunka ned i en välbekant och mycket skön fåtölj och se fram emot ett par njutbara timmar. Njuter gör man defintivt av den fenomenala rollbesättningen: Lauren Bacall, Jaqueline Bisset, Vanessa Redgrave, Sean Connery, Anthony Perkins, Richard Widmark, John Gielgud, Micheal York, Ingrid Bergman och Albert Finney med hår pomaderat till en fernissad hjälm. Särskilt Ingrid Bergmans svengelska är obetalbar och hon fick också en Oscar för rollen som Greta Ohlsson. Läggar man dessutom till regi av Sidney Lumet (Serpico, Dog Day Afternoon) och ett bra score finns det inte mycket i övrigt att önska.

Murder on the Orient Express är helt enkelt en klassisk film i form av en klassisk brittisk pusseldeckare.

star_full 2star_full 2star_full 2star_full 2

5 reaktioner till “Murder on the Orient Express (1974)”

  1. Ååååå. Den här har jag inte sett sen jag var liten. Minns att jag tyckte den var jättespännande.

    Hm.
    Vill se om den.
    Typ, nu.

  2. Ja, du summerar det ganska bra. Filmen låg på en fyra, men upplösningen med Poirots utdragna tal på slutet gjorde att den tappade lite till en svag fyra. Hade också sett den tidigare så kom på hur det låg till och det gör ju sitt. Men som du säger är det omgivningarna som gör det mesta här, tillsammans med de många duktiga skådespelarna och Lumet så klart.

  3. @Movies-Noir: Fast utdragna monologer är ju lite charmen med Christie tycker jag, det hör liksom till. Har man läst boken är ju inte heller upplösningen något större mysterium.

  4. Det är sant, har inget emot det utdragna iofs, men det är nog just att jag minns hur det ligger till. Men precis som du skrev är det allt runt omkring som är lyckat. Jag gillar mest vägen till upplösningen, inte själva upplösningen helt enkelt.

  5. @Movies-Noir: Nej, Christie är ju inte mycket för actionladdade upplösningar direkt. Hela grejen är i själva avslöjandet och känner man då igen det försvinner absolut en del av poängen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: